Medtem ko Švica izkorišča železniške tire za čisto energijo, Slovenija še vedno trpi zaradi zamud in zastarelih prog.
Švica znova dokazuje, zakaj velja za enega najbolj inovativnih narodov na svetu. Njihov najnovejši pilotni projekt, ki sončne celice umešča neposredno med železniške tire, je svetovna novost – in lahko predstavlja prelomnico v razmišljanju o obnovljivih virih energije.

Energetska prihodnost na tirih – dobesedno
Zagonsko podjetje Sun-Ways je v kantonu Neuchâtel začelo s prvo fazo sistema, ki omogoča namestitev sončnih panelov med železniške tire – brez da bi zavzeli dodatna zemljišča, uničevali naravo ali motili promet. Sistem uporablja mehansko nameščanje preko posebej zasnovanega vlaka, ki lahko postavi do 1000 m² panelov na dan, kar omogoča izjemno hitro širjenje.
Ti paneli so opremljeni z antirefleksnimi filtri in integriranimi elektronskimi komponentami za maksimalno izrabo sončne energije. Ocenjuje se, da bi z uporabo celotnega švicarskega železniškega omrežja (5317 km) lahko proizvedli kar 1 teravatno uro (TWh) elektrike letno – kar ustreza 2 % vse švicarske porabe.
Uporaba obstoječe infrastrukture: pametna, čista, učinkovita
Namesto da bi se sončne elektrarne širile po najrodovitnejših kmetijskih površinah – kot se pogosto dogaja v drugih državah, tudi v Sloveniji – Švica kaže, da je mogoče energijo pridobivati brez posega v zemljo, brez rezanja dreves in brez spreminjanja krajine.
To ni le energetska, ampak tudi prostorska in moralna revolucija – saj ne postavlja trajnostnih ciljev nad človeka in naravo, temveč z njimi sodeluje.
Projekt Sun-Ways ni popoln – a ima pogum.

In pri nas? Zastareli tiri, zamude, brez vizije
Medtem ko Švica vlaga v prihodnost, Slovenija ostaja ujeta v preteklosti. Pogoste zamude vlakov, nesodobne postaje, zastareli signali in počasno posodabljanje železniškega omrežja kažejo na pomanjkanje strateške vizije.
Zaskrbljujoče je, da pri nas sončne elektrarne še vedno pogosto nadomeščajo polja, sadovnjake ali travnike, in to brez dolgoročne presoje vplivov na prehransko varnost in ekosistem. Rešitev, kot jo ponuja Sun-Ways, bi bila idealna tudi za Slovenijo – saj imamo čez 1200 km železnic, ki bi lahko postale del energetske prihodnosti.
Kdaj bo Slovenija stopila na pravi tir?
Ni vprašanje, ali potrebujemo obnovljive vire energije – to je jasno. Vprašanje je, ali jih znamo umeščati pametno, premišljeno in trajnostno. Švica nam daje zgled, kako se inovacije in narava lahko ujemajo. Zdaj je čas, da se vprašamo: zakaj Slovenija še vedno stoji na postaji, medtem ko drugi že vozijo v prihodnost?